مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 4
کل بازدید : 9522
کل یادداشتها ها : 48
خبر مایه



در این مقاله می خواهم در مورد پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا و اهمیت پرسونا (Persona)  در کسب و کار بخصوص کسب و کار اینترنتی هم چنین نحوه ی طراحی پرسونا صحبت کنم , زمانی که شما برای کسب و کار اینترنتی خود محتوا تولید می کنید شاید اولین هدف شما از تولید محتوا این است که مقالاتی در رابطه با زمینه ی فعالیت خود در سایت کسب و کار اینترنتی منتشر کنید و اصولا در اکثرا موارد به این نکته توجه نمی کنید که این مقاله قرار است برای چه کسی تولید شود؟در نهایت چه کاربری با چه شخصیتی می خواهد این مقاله را مطالعه کند؟ پرسونا (Persona) دقیقا به این معناست که شما ابتدا تصوری از کاربران خود داشته باشید و برای شخصیت هایی که در تصوراتتان ایجاد کرده اید محتوا تولید کنید.تولید محتوا در بازاریابی اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث جذب ترافیک و ایجاد اعتماد در کاربران می شود و تا حددودی کار بازاریابی اینترنتی برای مراحل بعدی را راحتر می کند.



**> 

   پرسونای مخاطب به شما در بازاریابی اینترنتی،فروش محصولات و خدمات، ارتقاء و بهینه سازی محصول و خدمات شرکت کمک می کند. دانستن پرسونای مخاطب برای هر کسب و کاری ضروری است،با طراحی پرسونا (Persona)  و درک دقیق پرسونای مخاطب شما می توانید محتوای مناسب برای مخاطبان خود تولید کنید و این امر به تولید محصولات جدید یا ارتقا محصولات و خدمات کمک بزرگی می کند.

تعریف پرسونای مخاطب در تولید محتوا

قبل از اینکه بخواهیم با مفاهیم پرسونا (Persona) و یا طراحی پرسونا بیشتر آشنا شویم بهتر است  تعریف پرسونای مخاطب در تولید محتوا و بازاریابی محتوا را بررسی کنیم , چگونه می توان با درک مفهوم پرسونا مخاطبان را شناسایی کرد و در بازاریابی محتوا موفق عمل کرد؟

    خواند این مقاله پیشنهاد می شود : بازاریابی محتوا چیست؟

پرسونا (Persona) چیست؟

اگر شما مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید درمورد ویژگی های شخصیتی , اجتماعی , رفتاری … اطلاعات اکثریت مخاطبانتان را جمع آوری کنید، به این مجموعه پرسونای مخاطب (به انگلیسی Persona) گفته می شود.پرسونا (Persona) در لغت از کلمه Personality گرفته شده است که به معنی شخصیت می باشد .به بیان دیگر پرسونای مخاطب تصور یک شخص یا تصویر خیالی از یک فرد است که الگوهای رفتاری و سایر ویژگی هایی که در آن وجود دارد در گروهی از مخاطبین شما نیز وجود خواهد داشت.
پرسونای مخاطب , پرسونا persona
پرسونای مخاطب , پرسونا persona
تعریف پرسونای مخاطب در تولید محتوا و بازاریابی محتوا

پرسونا (Persona) در بازاریابی محتوا به درک شخصیت مخاطبان اصلی یک کسب و کار گفته می شود تا با توجه به آن درک و شناخت ویژگیهای شخصیتی , اجتماعی و رفتاری مخاطبان، برای مخاطبان هدف محتوای ارزشمند تولید کنیم تا از این طریق این دسته از مخاطبان را به کسب و کار و خدمات خود علاقه مند کنیم و بتوانیم برنامه های بازاریابی اینترنتی را روی این دسته از مخاطبان کسب و کار اینترنتی اجرا کنیم.افرادی که در بازاریابی محتوا و تولید محتوای فعالیت می کنند می دانند که با استفاده از پرسونای مخاطب و از قبل تعیین شده، می توانند بازار یک کسب و کار را متحول کنند. با استفاده از پرسونا (Persona) می توان رفتارها و انتخابهای مشتریان هدف را شناسایی کرد و با توجه به آنها تولید محتوا نمود تا این تولید محتوا منجر به جذب مخاطب و فروش و یا استفاده از خدمات شود.

طراحی پرسونا یا پرسونای مخاطب برای انواع کسب و کار های اینترنتی متفاوت است و بسته به نوع کسب و کار امکان دارد بازاریابان محتوا مخاطبان خود را به گروه هایی تقسیم بندی کنند و برای هر گروه یک پرسونا (Persona) طراحی کنند.به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی مشابه دیجی کالا را در نظر بگیرید در این فروشگاه انواع محصولات مختلف وجود دارد و هر دسته بندی از محصولات این فروشگاه اینترنتی طیف بزرگی از کاربران اینترنت را تحت تاثیر قرار می دهد برای مثال دسته بندی فروش لوازام خانگی یا دسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی کاربران خاص خود را دارد و هر دسته از این کاربران دارای ویژگی های شخصیتی رفتاری و اجتماعی مختلفی هستند به خاطر همین موضوع امکان دارد هر دسته بندی از محصولات دارای پرسونای مخاطب خاص خودش باشد.

برای تمام کسب و کارهای اینترنتی که می خواهند از طریق تولید محتوا و بازاریابی محتوا بر روی مخاطبان خود تاثیر بگذارند شناخت پرسونای مخاطب و طراحی پرسونا بسیار مهم است. علت خیلی از شکست ها در بازاریابی محتوا به خاطر عدم شناخت ویژگی ها مخاطبان هدف است. بازاریابان محتوا باید مهرت شخصیت سازی را در خود تقویت کنند. باید شخصیت فرضی مخاطبان خود را بسازند و با توجه به آن محتوای تاثیر گذار تولید کنند.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: تولید محتوای جذاب برای کسب و کار اینترنتی چگونه باید باشد؟

اهمیت طراحی پرسونای مخاطب

یکی از اصول مهم در بازاریابی که کسب‌ وکارها و بخصوص کسب و کار های آنلاین باید به آن توجه داشته باشند شناخت درست مشتری است. این یعنی باید حداقل اطلاعات اولیه‌ی مانند منافع، نیازها و سود رسانی مشتری هدف خود را بدانید.اصطلاح جامعه هدف یا مخاطب هدف به بخشی از بازار گفته می‌شود که فروشندگان قصد فروش محصول یا ارائه خدمات به آنها را دارند. در واقع این عبارت به تمامی افرادی اشاره دارد که شما می خواهید از طریق روش های مختلف بازاریابی اینترنتی همچون تبلیغات با آنها ارتباط برقرار می‌کنید.جامعه هدف یک زیر مجموعه از بازار کلی است و از تقسیم بندی بازار حاصل می شود. راه های مختلفی برای به دست آوردن و مشخص کردن جامعه هدف وجود دارد.

پس از محدود کردن مشتریان بالقوه به یک جامعه هدف، هنوز ممکن است این گروه شامل افرادی باشد که تا حدودی همخوانی زیادی با جامعه هدف مشخص شده نداشته باشند. چگونه می توانیم دقیقا به مشتری برسیم که در جامعه هدف مشخص کردیم و دقیق و دقیق تر مشتری خود را هدف قرار دهیم این جایی است که مفهوم پرسونا (Persona) به وجود می‌آید. در حقیقت اهمیت پرسونای مخاطب و طراحی پرسونا اینجا مشخص می شود. برای اینکه بهتر اهمیت پرسونای مخاطب و طراحی پرسونا (Persona) را متوجه شوید شما هر پرسونا را یک انسان در نظر بگیرید.

پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا بسیار مهم و کاربردی است. با طراحی پرسونا می توانید استراتژی تولید محتوای خود را بهبود دهید.و با استفاده از طراحی پرسونا (Persona) و پرسونای مخاطب شما می دانید که چه نوع محتوای برای مخاطبین شما جذاب است و همین جذابیت محتوا برای مخاطبین شما به نفع کسب و کار شما ست.پرسونای مخاطب به شما کمک می کند تا بر اساس نیاز کاربرانتان پیش روید و براساس نیازهای آنان محتوا و محصولات و خدما خود را ارائه کنید. در حقیقت با طراحی پرسونا می توانید مجموعه ای از کاربران را به اقدام کننده هایی تبدیل کنید که در نهایت به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند.
طراحی پرسونا را چگونه انجام دهیم؟

برای طراحی پرسونا باید اطلاعاتی دقیقی را درباره شخصیت و علایق مخاطبان کسب و کار اینترنتی خود به دست آورید. روش های مختلفی برای جمع اوری اطلاعات مخاطبان وجود دارد که در ادامه آنها را ررسی می کنیم که با استفاده از این روش ها می توانید پرسونای مخاطب خود را طراحی کنید.
نمونه پرسونا

 
طراحی پرسونا , پرسونا , پرسونای مخاطب
طراحی پرسونا , پرسونا , پرسونای مخاطب
روش های جمع آوری اطلاعات برای طراحی پرسونا
مشتریان فعلی کسب و کار

مشتریان فعلی کسب و کار خود را شناسایی کنید. با آنها تماس بگیرید. رفتارشان را بررسی کنید. از علاقه مندی هایشان بپرسید. ببینید دنبال چه هستند چه نیازهایی دارند و چه اهدافی را دنبال می کنند. همه اینها در جمع آوری و طراحی پرسونا به شما کمک می کند.
تحقیق و بررسی

شما می توانید بعضی از اطلاعات را از طریق ارتباط و مذاکره با مشتریان به دست آورید اما گاهی اوقات این اطلاعات برای طراحی پرسونا (Persona) کافی نیستند.  در بین مشتری ها، یک سری آنها مشتری خوب و یک سری ها مشتری بد هستند. اول ببینید با کدام مشتری ها راحتر کار می کنید. ببینید آنها چه می خواهند. روی آنها سرمایه گذاری کنید. تحقیق کنید ببیند روال کاری انها چگونه هست و روی چه چیزی تمرکز دارند و برایشان چه فاکتورهایی اهمیت دارد.
استفاده از تیم بازاریابی

هر کسب و کاری به یک تیم بازاریابی نیاز دارد. اول باید بدانید برای اینکه بتوانید در بازاریابی موفق شوید نیاز است که حتما روی مشتریانتان کار کنید تا بهتر دیده شوید . پس اول یک تیم بازاریابی تشکیل دهید یا از یک تیم بازاریابی کمک بگیرید یا خودتان بازاریابی را یاد بگیرید البته زمانبر می باشد. و سپس شروع به شناخت مشتریان کنید نیازها و چالش های آنان را پیدا کنید و برای نیازهای آنان یمک راه حل ارائه دهید.
داده ها را تحلیل کنید

ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس هم می توانند در طراحی پرسونا به عنوان یک ابزار آماری که اطلاعاتی را درمورد وب سایت و مخاطبان وب سایت ارائه میدهد مورد استفاده قرار گیرید , مخاطبان تان بیشتر به چه موضوعاتی علاقه مند هستند یا اینکه اکثر مخاطبانتان در چه روزهایی بیشتر به سایت شما سر می زنند یا بیشتر چه ساعاتی وقت خود را در سایت شما می گذرانند اطلاعات مهمی هستند که در طراحی پرسونا می توانند به شما کمک کنند.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود:دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست ؟

استراتژِ های تولید محتوا با توجه به پرسونای مخاطب

برای اینکه بتوانید محتوای خود را براساس پرسونای مخطب تولید کنید باید  اطلاعت کاملی در مورد مخاطبانتان داشته باشید:
پرسونای مخاطب هدف شما

شما باید در مورد پرسونای مخاطب اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی -سن -میزان تحصیلات- علاقه -درآمد-محل زندگی-وضعیت روحی-سبک زندگی و….را جمع اوری کنید و در طراحی پرسونا ازان استفاده کنید تا بتوانید دقیقا بر اساس نیاز مخاطب تولید محتوا داشته باشید تا محتوای تولید شما برای مخاطبان ارزشمند و جذاب باشد.
شغل و درآمد پرسونا

دانستن اطلاعت شغلی  مخاطب در طراحی پرسونا (Persona) به شما کمک می کند تا شخصیت مخاطب خود را بهتر تجریه و تحلیل کنید . اینکه دقیقا مخاطب هدف شما چه شغلی دارد؟ چه جایگاهی در جامعه دارد؟ یا میزان درآمدش از شغل اول و سایر شغل ها چقدر است؟ مخاطب شما خوش حساب است یا بد حساب؟ این مخاطب چگونه با شما آشنا شده است آیا تا کنون از شما خرید کرده است؟ خرید های خود را نقد حساب می کند یا چکی در زمان واریز بهانه می آورد یا نه و… که باید در مورد مخاطب بدانید.
مخاطب شما چگونه وقتش را مدیریت می کند

سرگرمی مخاطب شما چیست؟ بیشتر اوقات خود را چوگنه می گذراند او در سفر است یا بیرون منزل یا عادت دارد بیشتر درخانه بماند روی چه اهدافی تمرکز دارد…
مخاطب شما از چه شبکه هایی استتفاده می کند

دانستن اینکه مخاطب هدف شما بیشتر در کدام یک از شبکه های اجتماعی فعالیت دارد کمک بزرگی به بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کار اینترنتی شما محسوب می شود.تمام کاربران اینترنت بیشتر وقت خود را درشبکه های اجتماعی سپری می کنند همان شبکه هایی که شما در آن حضور دارید و در حال برند سازی برای کسب و کار و کمپانی خود هستید پس دانستن این موضوع می تواند در پیش برد اهداف شما در شبکه های اجتماعی و همچینی جذب مخاطبان بیشتر برای شرکت و کسب و کار شما مفید باشد.

شما باید بدانید کاربران شما یا مخاطبان هدف شما برای مثال  در فیسبوک حضور گسترده ای دارند یا نه در پیام رسان ها بیشتر وقتشان را سپری می کنند یا اینکه در شبکه های اجتماعی اشتراک عکس همچون پینترست یا انیستا گرام بیشتر فعالیت می کنند جواب دادن به این سوالات باعث درک بهتر از فعالیت مصرف کننده در دنیای مجازی می شود و این اطلاعات می تواند برای بازاریابا محتوا در طراحی پرسونا (Persona) کمک بزرگی کند و انها نیز بر اساس این اطلاعات می توانند پرسونای مخاطب حرفه ای را برای کسب و کار شما طراحی کنند.
نتیجه گیری

همانطور که مشاهده می کنید اطلاعات زیادی می شود در مورد شخصیت مخاطب هدف به دست آورد که تمامی این اطلاعات در تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف و جامعه هدف کسب و کار چه کسب و کار فیزیکی و چه کسب و کار اینترنتی بسیار مهم است برای طراحی پرسونا (Persona) و ساخت پرسونای مخاطب روش های مختلفی وجود دارد که با 4 مورد از این روش ها آشنا شدید و می توانید از آنها برای طراحی پرسونا (Persona) و ساخت پرسونای مخاطب استفاده کنید دانستن اطلاعات دقیق مخاطبان هدف به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را بهبود دهید و بر اساس نیازهای مخاطبانتان محتوا تولید کنید تا محتوای شما برای مخاطبان جذاب و ارزشمند باشد و همچنین اثر گذاری بیشتر برای جذب مخاطبان برای کسب و کار شما داشته باشد.
امتیاز دهی به این مطلب مفید






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ