سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 20
کل بازدید : 9424
کل یادداشتها ها : 48
خبر مایه


< 1 2 3 4

یکی از مهمترین بخش های تولید محتوا نوشتن مطالب تخصصی در حوزه فعالیت خودتان است. برای اینکه بتوانید نویسنده خوبی باشید نیاز است تا از تجربه نویسندگان دیگر استفاده کنید. به نکاتی که در این مقاله آموزش دادیم توجه کنید و هنگام تولید محتوا حتما آن ها را رعایت کنید.متمرکز بمانید و بیشتر بنویسید

 

ادامه مطلب...

  


در این مقاله می خواهم درمورد نحوه ی تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) در بازاریابی محتوا صحبت کنم همانطور که می دانید در کسب و کار اینترنتی تولید محتوا و بازاریابی محتوا به عنوان یکی از موثر ترین روش های بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد. در کسب و کار اینترنتی با استفاده از تولید محتوا می توانیم به نیازهای اولیه مخاطبان خود پاسخ دهیم  لذا در این راستا باید خودمان اهداف مشخصی داشته باشیم با استفاده از مدل خوشه ای تولید محتوا یا  تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster) ما بصورت هدفمند به نیازهای مخاطبان پاسخ می دهیم .

در حقیقت ما از تولید محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا دوتا هدف کلی و اصلی داریم ایجاد اعتماد در کاربران و افزایش آگاهی از برند. کاربران در با جستجوهایی که در اینترنت انجام می دهند به دنبال یافتن پاسخ برای بخشی از نیازهای خود در یک زمینه خاص هستند و زمانی که از طریق یکی از نتایج جستجو وارد سایت شوند تنها چیزی که آنها را درسایت نگه می دارد محتوای ارزشمند است که کاربر را قانع کند که در این سایت محتوای ارزشمندی برای ارئه وجود دارد این در حقیقت اولین هدف هر کسب و کار اینترنتی از تولید محتوا و بازاریابی محتوا است تا از همین طریق کاربر خود را راضی نگه دارد.
مدل خوشه ای تولید محتوا , خوشه ی محتوایی,content cluster
مدل خوشه ای تولید محتوا , خوشه ی محتوایی,content cluster

هدف دوم از تولید محتوا که یکی از رایج‌ترین اهداف بازاریابی محتوا نیز محسوب می شود، افزایش آگاهی از برند است. در واقع، هدف اصلی این است که مخاطبین، محتوای ارزشمند تولیدشده را ببینند و نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهند .اما چگونه می توانیم با استفاده از مدل خوشه ای تولید محتوا یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) به کاربران و موتورهای جستجو نشان دهیم که این سایت ارزشمند است و محتوای داخل سایت می تواند نیاز کاربران را رفع کند؟
تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) در بازاریابی محتوا

قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث مدل خوشه ای تولید محتوا یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) شویم بهتر است ابتدا مفاهیم ماتریس سمانتیک محتوا و محتوای بنیادی را مورد بررسی قرار دهیم.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: بازاریابی محتوا چیست؟ مزایای بازاریابی محتوا

ماتریس سمانتیک محتوا در مدل خوشه ای تولید محتوا

ماتریس سمانتیک محتوا ( content semantic matrix) یعنی در تولید محتوا به کلمات هم معنا و مرتبط با آن محتوا نیز توجه کنیم. مثلا اگر قرار است در مورد روغن موتور محتوایی تولید کنیم شاید دقت به کلماتی که با آن سمانتیک دارند مانند تعویض روغن موتور – شرکت تولید روغن موتور می تواند بسیار راه گشا باشد و حتی مسیر تولید محتوای ما را هدایت کند. وقتی از مسیر تولید محتوا صحبت می کنیم استراتژی تولید محتوای ما به مدل خوشه ای یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) نزدیکتر می شود و ما می توانیم با بهره گیری از تکنیک تولید محتوای خوشه ای یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) هم محتواهای هدفمندی در سایت کسب و کار اینترنتی تولید کنیم و هم همزمان محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم.

یکی از پروژه هایی که گوگل بصورت متمرکز در حال کار کردن بر روی آن است ، رسیدن به جستجوی مکالمه ای یا conversational search است. یعنی با به کارگیری الگوریتم های پیچیده و یادگیری ماشینی به موتورهای جستجو قدرتی ببخشد که درست همانطور که ما انسان ها با هم گفتگو می کنیم ، بتوانیم با موتور جستجو نیز صحبت کنیم. و قطعا ما زمانی که در حال صحبت کردن هستیم  برای بیشتر کلماتمان کلمات جایگزینی نیز داریم , فرض کنید شما به شخصی سلام می کنید طرف مقابلتان نیز به شما سلام می کند ادامه مکالمه با چه کلمات یا عباراتی پیش می رود؟ در 90 درصد مواقع ادامه ی مکالمه احوالپرسی است و گوگل نیز دقیقا به دنبال محتواهای دنباله دار با کلمات هم معنی یا مترداف است به گونه ای که می توانید با یک کلمه گوگل را به سمت های مختلف سایتتان سوق دهید که این کار را با تکنیک مدل خوشه ای تولید محتوا یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) می توان انجام داد.
محتوای بنیادی یا pillar content  در خوشه ی محتوایی

در مدل خوشه ای تولید محتوا یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) محتوا بنیادی محتوایی است که مشابه نقشه راه عمل می کند. این محتوا می تواند یک یا چندین برگه در وبسایت شما باشد که مخاطب را به سمت دیگر محتواهایی که در همان حوزه تولید کرده اید هدایت کند.محتوای بنیادی یا pillar content در طول زمان و تولید محتوا شکل می گیرد به عبارت دیگر ما اول تعداد زیادی محتوا حول یک موضوع خاص مثلا روغن موتور تولید می کنیم و بعد محتوای بنیادی تولید می کنیم که همه آنها را بهم وصل می کند.

حال که با مفاهیم محتوای بنیادی و ماتریس سمانتیک آشنا شدید می توانیم وارد مبحث دل خوشه ای تولید محتوا یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) محتوا شویم تا شما نیز با این تکنیک حرفه ای در تولید محتوا و بازاریابی محتوا آشنا شوید در ابتدا به تعریف مدل خوشه ای تولید محتوا یا خوشه ی محتوایی می پردازیم.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: پرسونای مخاطب (Persona) در بازاریابی محتوا چیست ؟ و چگونه پرسونا طراحی کنیم؟

تعریف مدل خوشه ای تولید محتوا یا خوشه ی محتوایی

تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) دنبال ایجاد ارتباط معنایی بین قطعات مختلف محتوایی است. گوگل می‌خواهد یک محتوا را به تنهایی و براساس کلمه کلیدی‌ آن محتوا ارزیابی نکند. درعوض، آن محتوا را براساس ارتباطی که با محتواهای تولید شده دیگر دارد ارزیابی و رده‌بندی کند. این الگوریتم گوگل دقیقا به دنبال این است که بتواند بین قطعات و تکه های مختلف محتوا ارتباط پیدا کند و بر طبق آن الگو سازی کند و ما نیز با استفاده از مدل خوشه ای تولید محتوا این کار رابرایش راحت می کنیم .

یک خوشه ی محتوایی  مانند شکل زیر است:
تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی , مدل خوشه ای تولید محتوا
تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی , مدل خوشه ای تولید محتوا

فرض کنید شما یک مقاله نوشته اید با یک کلمه کلیدی مثلا روغن زیتون وبرای این کلمه کلیدی رتبه و جایگاه خوبی هم گرفته اید ، اما مشکلی که گوگل با این شکل محتوا نویسی دارد این است که نمی تواند در حالت کلی در خصوص این موضوع به شما رتبه  و اعتبار خاصی بدهد  چون اگر شما خودتان را جای ربات های گوگل فرض کنید بدون شک با کلمه ی کلیدی زیتون برداشتی زیادی از آن صفحه وب نمی کنید و در حقیقت جزئیات مربوط به کلمه ی زیتون خیلی کلی  است ولی کاربران به نظر شما دنبال فقط زیتون هستند آیا می خواهند بدانند زیتون چیست؟ خیر آنها بدنبال اطلاعات دیگری از یتون هستند چون زیتون را می شناسند که آن را جستجو کرده اند شاید هدفشان قیمت زیتون یا خرید زیتون یا مزایای زیتون باشد.

تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) دقیقا این مشکل را پوشش می دهد مدل خوشه ای تولید محتوا به دنبال تکه تکه کردن و منسجم تر و کامل تر کردن محتوا برای جزئی از یک موضوع خاص است .در یک خوشه ی محتوایی دو قسمت اصلی وجود دارد:

    شالوده یا Pillar: که درواقع هسته یک خوشه محتوایی است.
    خوشه یا Cluster: که شاخ و برگ‌های آن هسته به حساب می‌آید.

هر کدام از هسته یا خوشه‌ها معادل یک صفحه در وب‌سایت هستند. بین هر کدام از خوشه‌ها با هسته ارتباط وجود دارد. می‌توان در یک وب‌سایت از چندین خوشه ی محتوایی  یا مدل خوشه ای تولید محتوا بهره برد. اگر شما بر اساس تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) یا مدل خوشه ی تولید محتوا پیش بروید و محتوا تولید کنید گوگل دقیقا متوجه می شود چگونه صفحات را به یکدیگر مرتبط کند و زمانی که کاربران در محدوده موضوعی که شما در خصوص آن در سایت خودتان تولید محتوا کرده اید جستجو می کنند  شما را جزو پیشنهادهای اول معرفی میکند .
چرا باید از مدل خوشه ی تولید محتوا یا (content cluster ) استفاده کنیم؟

قبل از بروزرسانی الگوریتم های گوگل تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی بود هر مقاله یا محتوایی که قراربود تولید شود لازم بود در ابتدا کلمه کلیدی تعیین کنیم و بعد هم سعی کنیم به طور مشخص در داخل متن به تعداد مشخصی تکرار کنیم .  الگوریتم جدید گوگل به میزان زیادی بر اساس جستجوی مفهومی هر زبانی بهینه شده است و …همه این موارد نشان میدهد که گوگل به محتوای بهینه شده بر اساس کلمات کلیدی خاص اعتبار و ارزش نمی دهد و ما مجبوریم در استراتژی تولید محتوا یک هسته کلی در نظر بگیریم و پیرامون آن هسته ی محتوایی تولید محتوا کنیم و در هر مقاله که در سایت منتشر می کنیم به مقالات دیگر پیرامون هسته ی محتوایی لینک دهیم تا گوگل این ارتباط معنایی را درک کند برای پیاده سازی این تکنیک ها حتما نیاز است شما با سئو داخلی سایت آشنا باشید توصصیه می کنم حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

    خواندن این مقاله پیشنهاد می شود: سئو داخلی سایت – On Page Seo – فاکتورهای سئو داخلی (2018)

همه دوستانی که حوزه ی فعالیتشان اینترنت است و به نوعی با کسب و کار اینترنتی و بازاریابی اینترنتی برای فروش محصولات و جذب مشتریان احتمالی و تبدیل مشتریان به خریداران دائمی هستند باید این نکات را جدی بگیرند شما اگر یک تولید کننده محتوا ، مدیر تولید محتوا ، کپی رایتر ، بازاریاب تولید محتوا و.. خلاصه فردی هستید که با تولید محتوا و سئو سایت در ارتباط دارید باید بدانید که اگر هنوز استراتژی تولید محتوا ی وب سایت شما بر اساس کلمات کلیدی است به زودی رتبه و جایگاه خود را از دست می دهید.
چگونه خوشه ی محتوای یا مدل خوشه ای تولید محتوا را طراحی کنیم؟

برای اینکه دقیقا بدانید چگونه این کار را انجام دهید این تصاویر را ببینید تا درک بهتری داشته باشید.
تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) , مدل خوشه ای تولید محتوا
تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) , مدل خوشه ای تولید محتوا

برای ساختن مدل خوشه ای تولید محتوا یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster )  باید  از یک هسته یا pillar مشخص شروع کنید و در مورد آن محتوا تولید کنید . بعد cluster ها یا خوشه ها را تعیین کنید و در مورد آن تولید محتواها کنید . بعد از این قسمت نوبت به لینک دهی میرسد که مهمترین قسمت این روش است . از هر cluster باید به Cluster دیگر و همین طور pillar یا هسته مرکزی اصلی لینک بدهید . و بعد هم در نهایت تمامی خوشه ها به صورت یک دسته درآورده و آنها را به یک شاخه اصلی که وب سایت که همان صفحه اصلی سایت است لینک بدهید و مرتبط کنید.

شما می توانید هسته های زیادی را در نظر بگیرید به شکل زیر توجه کنید:
مدل خوشه ای تولید محتوا , تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster )
مدل خوشه ای تولید محتوا , تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster )

ساختن مدل خوشه ای تولید محتوا یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) علاوه بر اینکه باعث سازمان دهی  و منظم شدن صفحات سایت کسب و کار اینترنتی می شود ،به مرور زمان به هسته اصلی شاخه ها و درنهایت به کل سایت انتقال داده می شود.

با مدل خوشه ای تولید محتوا یا تولید محتوای خوشه ای یا خوشه ی محتوایی (content cluster ) شما به گوگل برای شناختن و ارتباط دادن محتوای سایت کمک می کنید ویکی از اصول اساسی سئو را در سایت پیاده می کنید کمک کردن به گوگل و به این شکل گوگل هم به سایت شما امتیاز بیشتری می دهد اگر میخواهید در مورد سئو بدانید؟.آموزش سئو؟

مزیت بعدی خوشه ی محتوایی این است که، گوگل دقیقا متوجه می شود شما جزو سایت هایی هستید که به صورت تخصصی و عمیق روی یک موضوع خاص تولید محتوا کرده اید و به این شکل به صفحه pillar یا هسته شما رتبه و اعتبار عالی میدهد در حقیقت سایت شما را به عنوان سایت مرجع می شناسد.


  


در این مقاله می خواهم در مورد پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا و اهمیت پرسونا (Persona)  در کسب و کار بخصوص کسب و کار اینترنتی هم چنین نحوه ی طراحی پرسونا صحبت کنم , زمانی که شما برای کسب و کار اینترنتی خود محتوا تولید می کنید شاید اولین هدف شما از تولید محتوا این است که مقالاتی در رابطه با زمینه ی فعالیت خود در سایت کسب و کار اینترنتی منتشر کنید و اصولا در اکثرا موارد به این نکته توجه نمی کنید که این مقاله قرار است برای چه کسی تولید شود؟در نهایت چه کاربری با چه شخصیتی می خواهد این مقاله را مطالعه کند؟ پرسونا (Persona) دقیقا به این معناست که شما ابتدا تصوری از کاربران خود داشته باشید و برای شخصیت هایی که در تصوراتتان ایجاد کرده اید محتوا تولید کنید.تولید محتوا در بازاریابی اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث جذب ترافیک و ایجاد اعتماد در کاربران می شود و تا حددودی کار بازاریابی اینترنتی برای مراحل بعدی را راحتر می کند.



<** ادامه مطلب...

  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ